Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez mbielski -

Psychologia w biznesie - co to jest?

Psychologia w biznesie to kierunek studiów podyplomowych dedykowany wszystkim, którzy są zainteresowani psychologią i jej zastosowaniem w szeroko rozumianym środowisku biznesowym - głównie w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, a także w środowisku okołobiznesowym, gdzie kluczowe znaczenie odgrywają kontakty z ludźmi.

Dwa nurty kształcenia

W Polsce mamy dwa wiodące nurty kształcenia podyplomowego na tym kierunku.
1. Pierwszy - koncentruje się na psychologii zarządzania i sprzedaży, pozwala poznać mechanizmy i techniki z tym związane. Dedykowany jest on osobom funkcjonującym już w środowisku biznesowym, pragnącym pogłębić swoje kompetencje w kierunku specjalistycznym. Można powiedzieć, że mamy tu bardziej do czynienia z "psychologią biznesu" aniżeli "psychologią w biznesie".

2. Drugi nurt jest szerszy, podejmuje zarówno kwestie z szeroko rozumianą działalnością biznesową, jak również zakłada stymulowanie własnego rozwoju uczestników kształcenia, doskonalenie zdolności psychologicznego postrzegania i interpretowania różnych zjawisk otaczającej rzeczywistości. W efekcie - w takiej formule odnajdą się nie tylko osoby zorientowane na procesy zarządzania w biznesie, ale też pasjonaci wiedzy psychologicznej otwarci na różne drogi zawodowe.

Co daje kierunek - Psychologia w biznesie?

Cykl kształcenia w zakresie psychologii biznesie - zgodnie z systemem Polskiej Ramy Kwalifikacji - pozwala nabyć efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji. Wszystkie te obszary odnoszą się do różnych poziomów przygotowania do efektywnej pracy z kapitałem ludzkim: od poziomu osobistego (stymulowanie rozwoju własnego, samoświadomości i zdolności rozumienia siebie oraz zarządzanie sobą w czasie), poprzez doskonalenie własnych kompetencji interpersonalnych (pracy w zespole, budowanie konstruktywnych relacji), aż po efekty związane typowo z zarządzaniem (jak zarządzanie talentami, motywowanie pracowników, sprawne prowadzenie procesów selekcji i rekrutacji, wspieranie rozwoju pracowników). Poprzez odbycie cyklu kształcenia uczestników studiów podyplomowych pozyskuje możliwość udoskonalenia swojego warsztatu pracy zawodowej realizowanej w oparciu o kontakt z ludźmi - zarówno w szeroko rozumianym zarządzaniu, jak i innych, pozabiznesowych obszarach (edukacja, sprzedaż, pomaganie, przedsięwzięcia projektowe - m.in. w organizacjach pozarządowych itp.).

Psychologia w biznesie - co po tym?

Przed wszystkim - ukończenie cyklu kształcenia w zakresie psychologii w biznesie daje specjalistyczny, kompetencyjny szlif dotychczasowych kwalifikacjom. Realizując kształcenie podyplomowe na kierunku Psychologia w biznesie można zdobyć wiedzę i umiejętności z różnych obszarów psychologii, a także poznać wybrane metody techniki pracy z ludźmi pozwalające tę wiedzę zastosować w praktyce. Dla wielu osób takie bliższe spotkanie z psychologią i jej praktycznymi aplikacjami może być znakomitą inspiracją do dalszego kształcenia zakresie psychologicznym lub pokrewnym. Spotkanie z prowadzącymi zajęcia psychologami, trenerami, coachami daje możliwość bezpośredniego pozyskania informacji na temat różnych form edukacyjnych wspierających rozwój i rozwijających kompetencje specjalistyczne. Można skonfrontować się z wizją dalszego kształcenia na kierunku studiów psychologicznych (w formule licencjackiej lub magisterskiej) lub udziału w formach szkoleń trenerskich, coachingowych, mentoringowych, z zakresu zarządzania lub terapii.

Czy warto studiować - Psychologię w biznesie?

Dla osób zarządzających, prowadzących działalność biznesową, a także dla wszystkich zainteresowanych psychologią, mechanizmami psychicznej regulacji zachowań człowieka - podjęcie kształcenia na kierunku Psychologia w biznesie jest zdecydowanie bardzo wartościową opcją. Dzięki stosunkowo krótkiej formule kształcenia podyplomowego (dwa semestry) oraz możliwości studiowania zdalnie - można udoskonalić własne kompetencje zawodowe o wymiar psychologiczny, odgrywający kluczową rolę w pracy z ludźmi. Warto przy tym pamiętać, że to nie same twarde umiejętności i wiedza biznesowa stanowią gwarant sukcesu i pełnej satysfakcji z podejmowanych przedsięwzięć zawodowych, ale dopiero ich połączenie z kompetencjami miękkimi i wiedzą o człowieku stanowi ten optymalny koktajl kompetencyjny otwierający perspektywę prawdziwego, głębszego rozwoju. W tym kontekście psychologia w biznesie jest obszarem kształcenia szczególnie polecanym dla kadry zarządzającej, specjalistów HR, doradców zawodowych i biznesowych.

Do kogo kierowane są studia podyplomowe?

Kształcenie w zakresie psychologii w biznesie to także dobra propozycja dla tych, którzy poszukują kierunku swego rozwoju zawodowego. Inspiracje wynikające z poznania mechanizmów psychologicznych dotyczących spostrzegania społecznego, procesów decyzji, emocji i osobowości - mogą być bardzo pomocne w procesie poszukiwania pomysłów na rozwijanie własnej kariery, formułowania celów zawodowych i odnajdywania obszarów aktywności adekwatnych do osobistych zasobów.
Adresatem kształcenia w zakresie psychologii w biznesie są także osoby niezwiązane bezpośrednio z zarządzaniem, lecz zainteresowane psychologią i jej praktycznymi zastosowaniami. Kontakt z profesjonalną edukacją psychologiczną może być dla nich swego rodzaju orientacją w problematyce oraz wstępem do dalszego doskonalenia w wybranych ścieżkach psychologii.

Autor

dr Andrzej Zbonikowski

dr Andrzej Zbonikowski

Psycholog, adiunkt w Katedrze Psychologii AHE w Łodzi, trener umiejętności psychospołecznych; posiada bogate praktyczne doświadczenie w pracy trenerskiej i psychoedukacyjnej (specjalistyczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna, organizacje pozarządowe). Naukowo zajmuje się psychologią rozwoju osobowości i doradztwa zawodowego; jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych z tego zakresu, opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych.

Oceń artykuł
4.7
Średnia ocena: 4.7 (Liczba ocen: 6)

Materiały publikowane na stronie Centrum Kształcenia Podyplomowego mają charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porady zawodowe, edukacyjne ani prawne. Informacje przedstawione na stronie służą ogólnym celom edukacyjnym.
Wszelkie decyzje dotyczące kształcenia, kariery zawodowej lub kwestii prawnych powinny być podejmowane po konsultacji z odpowiednimi ekspertami, takimi jak doradcy zawodowi, prawnicy lub specjaliści w danej dziedzinie.
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, w ramach której działa CKP, nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje wynikające z zastosowania informacji dostępnych na stronie bez wcześniejszej konsultacji z odpowiednim specjalistą ds. kształcenia.

CKP - Centrum Kształcenia Podyplomowego