Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Świat istniejący wokół nas nieustannie się rozwija i ewoluuje. Wraz z nim do przodu wręcz gnają galopujące rozwiązania technologiczne, które mają za zadanie pomagać nam w rewolucjonizowaniu, usprawnianiu oraz popularyzacji nowoczesnych sposobów sprawniejszego posługiwania się dostępnymi metodami, jakie mają na celu ułatwienie naszej codzienności. W związku z powyższym rośnie nie tylko świadomość nieodzownej konieczności rozwijania nauki, ale przede wszystkim umożliwiania jej szalenie dynamicznego rozwoju. 

CKP w odpowiedzi na najnowsze trendy edukacyjno-technologiczne 

Podążając tym tropem, CKP AHE rytmicznie dotrzymuje kroku najnowszym rozwiązaniom zarówno technologicznym, jak i edukacyjnym tak, aby kształcący się u nas studenci, bez względu na wiek oraz etap kształcenia, mieli szansę ku temu, by mieć dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, które pomogą im w podejmowaniu przyszłych zadań zawodowych na najwyższym poziomie. Dziś skupiamy się na tym, jakie unowocześnienia są niezbędne w pracy bibliotekarza, stojącego przed prymarnym zadaniem – połączeniem informacji o czasach zamierzchłych, perfekcyjnym odnalezieniem się we współczesnej rzeczywistości, a jednoczesnym otworzeniem pomostu edukacyjnego ku zaskakującym, niejednokrotnie nieoczywistym, aczkolwiek zaskakującym rozwiązaniom technologicznym.  

Jakie trendy brać pod uwagę? Wypowiedź eksperta 

O konieczności łączenia zasobów przeszłości, współczesności oraz możliwości przyszłości specjalnie dla CKP AHE opowie magister Katarzyna Paliwoda, koordynator autorskich kierunków studiów podyplomowych dla nauczycieli oraz opiekun merytoryczny kierunku bibliotekoznawstwo z elementami zarządzania informacją cyfrową. Dyrektor Szkoły Ponadpodstawowej, pedagog, dydaktyk oraz wykładowca z wieloletnim doświadczeniem, doskonale rozumiejąca potrzebę dynamicznego rozwoju edukacyjnego, która w swym nieustającym działaniem i rozwojem definiuje perfekcyjną znajomość dynamizacji procesu edukacyjnego. Mgr Katarzyna Paliwoda przedstawia najnowocześniejsze sposoby oraz konieczność uwzględnienia metamorfozujących się aspektów współczesności, które mogą być wykorzystane do zmian w sposobie realizacji pracowników bibliotecznych, jak również funkcjonowania oraz usprawniania wypożyczania zasobów obecnych bibliotek: 

Najważniejsze trendy w zarządzaniu informacją cyfrową dotyczą wykorzystania nowych technologii w pracy bibliotekarza oraz jak najprecyzyjniejszego spersonalizowania usług bibliotecznych. Mówiąc o trendach w zarządzaniu informacją cyfrową, należy najpierw określić co powoduje, iż one się zmieniają.     

Otóż najważniejszą przesłanką do powstawania nowych rozwiązań i trendów są oczekiwania klientów i samych bibliotekarzy, w dalszej kolejności zmieniający się sposób korzystania z informacji, ogólna dostępność do informacji, utożsamienie pozyskiwania informacji z edukacją, niebezpieczeństwa świata cyfrowego, prawa autorskie oraz RODO – dbające o prywatność klienta.    

W nowoczesnym zarządzaniu informacją wskazuje się na rozwój obszarów, takich jak automatyzacja systemów bibliotecznych, ruch open-source i zintegrowane systemy biblioteczne, tworzenie i obsługa platform z zasobami cyfrowymi oraz edukacyjnymi, systemy otwartego komunikowania się i publikowania treści, digitalizacja zbiorów, bezpieczeństwo danych i bezpieczeństwo klienta.    

Współczesna biblioteka jest skomputeryzowana i pracuje w oparciu o systemy identyfikacji radiowej (RFID) wykorzystującej pola elektromagnetyczne do automatycznego wybierania i śledzenia znaczników dołączonych do elementów biblioteki, sztuczną inteligencję, która ostatnio niezwykle szybko się rozwija i najczęściej spełnia funkcję wirtualnego asystenta czytelnika, zintegrowane oprogramowanie biblioteczne i oprogramowanie LMS zapewniające platformę obsługującą proces uczenia się i śledzenia treści szkoleń, Internet rzeczy (IoT) do przesyłania danych bez interwencji człowieka, Big Data i wizualizację danych pomagającą tworzyć przestrzenie cyfrowe, ułatwiające zdalny dostęp do zasobów i zbiorów. Bibliotekę opanowują narzędzia internetowe. Zasoby gromadzone są i udostępniane w chmurze. Rozwijają się również usługi mobilne oparte o SMS, WhatsApp, dlatego nowoczesne biblioteki mogą oferować spersonalizowany, zdalny dostęp do swoich zasobów.    

W związku z tym zarządzanie informacją cyfrową to niezbędne kompetencje bibliotekarza, które pomogą zapanować nad nowymi systemami i procesami, wprowadzą go w XXI wiek.  

Powyższe słowa Pani mgr Katarzyny Paliwody świadczą o tym, że pragnąc zrewolucjonizować pracę bibliotekarza, a także funkcjonujący obecnie w bibliotekach system, należy mieć na uwadze wszelkie aspekty, wchodzące w skład rozwijającego się rozwoju technologicznego. Podążanie za współczesnym duchem czasu i próba dotrzymania mu kroku to wręcz powinność tych, którzy nas kształcą, którzy pomagają zdobyć wiedzę, jak również praktyczne doświadczenie adekwatne do dynamicznie zmieniających się realiów. Mamy na względzie, że bez wiedzy, a także możliwości fizycznego, aktywnego sprostania zadaniom, stawianym nam przez faktyczne zetknięcie się z czekającymi na nas zadaniami, nie mamy szans ku temu, aby nauczyć przyszłych bibliotekarzy sukcesywnej, pewnej oraz prężnej pracy, wykorzystującej do granic możliwości współczesne zasoby cyfrowe.  

CKP sprosta każdemu wymaganiu 

Naprzeciw tym wszystkim wymaganiom staje CKP AHE, które dynamizując proces edukacyjny, systematycznie wprowadza zmiany w procesie kształcenia, nie tylko w zakresie bibliotekoznawstwa i zarządzania informacją cyfrową, ale też w tworzeniu innych, coraz silniej personalizowanych kierunków studiów.  

Bibliotekoznawstwo z elementami zarządzania informacją cyfrową – korzyści 

W jaki sposób obecne bibliotekoznawstwo z elementami zarządzania informacją cyfrową w formie studiów podyplomowych online realizuje nowoczesne zamierzenia i wytyczne?  

Przyjrzyjmy się wspólnie superlatywom, jakie wynikają z podjęcia studiów na tym kierunku: 

  • dostęp do nowoczesnych technologii informacyjnych – słuchacze poznają zaawansowane narzędzia cyfrowe, które są nieodzowne w zarządzaniu i przetwarzaniu informacji w XXI wieku. 

  • kompleksowe zrozumienie bibliotekoznawstwa – program CKP oferuje wszechstronną wiedzę na temat: organizacji, zarządzania, jak również funkcjonowania bibliotek oraz innych instytucji informacji. 

  • kreatywne podejście do zarządzania zasobami – program zachęca do innowacyjnego myślenia w zakresie organizacji i prezentacji zasobów informacyjnych. 

  • możliwość specjalizacji w zarządzaniu informacją cyfrową – studia oferują unikalne połączenie tradycyjnego bibliotekoznawstwa z nowoczesnymi technologiami, co zwiększa konkurencyjność absolwentów na rynku pracy. 

  • podniesienie kwalifikacji zawodowych – absolwenci zdobywają kwalifikacje, które są wysoko cenione w sektorze zarządzania informacją, co otwiera przed nimi szerokie możliwości kariery. 

  • przygotowanie do pracy w różnych środowiskach – absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie nie tylko w bibliotekach, ale również w: archiwach, centrach informacji, instytucjach kultury, a także w sektorze IT. 

  • rozwijanie umiejętności analizy i selekcji informacji – program kładzie duży nacisk na krytyczne myślenie i umiejętność wybierania najbardziej wartościowych informacji spośród dużych zbiorów danych. 

  • rozwijanie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych – praca z użytkownikami bibliotek wymaga wysokich kompetencji komunikacyjnych, które są intensywnie rozwijane podczas studiów. 

  • zwiększone kompetencje w zarządzaniu informacją – słuchacze uczą się efektywnego zarządzania zarówno informacją drukowaną, jak i cyfrową, co jest niezbędne w pracy nowoczesnego bibliotekarza. 

Studiowanie bibliotekoznawstwa z elementami zarządzania informacją cyfrową w CKP to inwestycja w przyszłość. Dzięki nowoczesnemu podejściu do zarządzania informacją, absolwenci są doskonale przygotowani do wyzwań współczesnego rynku pracy. Wyposażeni w szeroką wiedzę i praktyczne umiejętności, mogą z powodzeniem odnaleźć się w różnorodnych środowiskach zawodowych, przyczyniając się do efektywnego zarządzania zasobami informacyjnymi. 

CKP naprzeciw wymaganiom edukacyjnym i zawodowym 

Powyżej wymienione aspekty stanowią jednoznaczne poświadczenie tego, że CKP AHE wychodzi naprzeciw aktualnym wymaganiom edukacyjnym, mając na względzie postępujący rozwój technologiczny. W swojej ofercie studiów podyplomowych przygotowujemy takie rozwiązania, aby kształcić naszych słuchaczy zgodnie z bieżącymi wymaganiami, nie tylko uczelnianymi, ale nade wszystko w najwyższym stopniu odpowiadającymi na potrzeby dzisiejszego rynku pracy. Dokonujemy wszelkich możliwych starań ku temu, aby nasi absolwenci mogli czynnie uczestniczyć w życiu zawodowym, rozwijając je, doskonaląc oraz ukierunkowując zgodnie z własnymi upodobaniami, pasjami oraz aspiracjami. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o studiowaniu CKP AHE oraz innych kierunkach, kliknij TUTAJ i zapoznaj się z bieżącą ofertą! 

Autor: Katarzyna Paliwoda

Oceń artykuł
4.4
Średnia ocena: 4.5 (Liczba ocen: 7)