Dodane przez eorynska -
Cel studiów

Celem studiów jest wyposażenie specjalistów w wiedzę i umiejętności z zakresu podejścia relacyjnego, które koncentruje się na jakości więzi międzyludzkiej jako fundamencie skutecznego wsparcia osób w spektrum autyzmu. Uczestnicy studiów:

  • Poznają istotę podejścia relacyjnego w terapii i wspieraniu rozwoju
  • Zdobędą wiedzę na temat rozwoju w spektrum autyzmu w ujęciu rozwojowym, opartym na relacjach
  • Zapoznają się z metodami terapii i wspierania rozwoju opartymi na relacjach
  • Zdobędą wiedzę o naukowych podstawach podejścia relacyjnego
  • Zapoznają się z metodą Growth Through Play System
  • Nauczą się efektywnych strategii współpracy z rodziną dziecka w spektrum
  • Poznają dobre praktyki w zakresie inkluzji społeczno-zawodowej osób w spektrum
  • Zdobędą wiedzę o innowacyjnych metodach aktywizacji zawodowej
  • Nauczą się prowadzenia Treningów Umiejętności Społecznych w podejściu relacyjnym, przygotują oraz skonsultują scenariusze zajęć
  • Zapoznają się z możliwościami wykorzystania współczesnych technologii we wspieraniu osób z spektrum autyzmu
  • Rozwiną umiejętności uważnego, empatycznego, podmiotowego towarzyszenia w rozwoju osobom w spektrum autyzmu
  • Zbudują większą świadomość znaczenia systematycznej pracy nad własnym dobrostanem w kontekście skuteczności terapeutycznej

Będą kształtować postawę świadomej, mądrej troski o siebie jako fundamentu profesjonalnej pomocy innym

Korzyści

Absolwent studiów zyska:

Wiedza praktyczna

  • Pogłębioną wiedzę o rozwoju osób w spektrum autyzmu z perspektywy relacyjnej
  • Kompleksowe rozumienie metod terapii opartych na relacjach
  • Znajomość innowacyjnych narzędzi wspierania rozwoju np. metodę Growth Through Play System
  • Wiedzę o wykorzystaniu technologii we wspieraniu osób z spektrum

Umiejętności kluczowe

  • Umiejętność budowania kontaktu i więzi z osobami w spektrum
  • Zaawansowane techniki komunikacji
  • Praktyczne strategie pracy z zachowaniami “trudnymi” i pogłębienie rozumienia tzw. zachowań “trudnych”
  • Umiejętność projektowania indywidualnych ścieżek wsparcia
  • Wsparcie rozwoju umiejętności społeczno-komunikacyjnych poprzez zabawę i relacje

Rozwój zawodowy

  • Poszerzenie warsztatu pracy o nowatorskie, oparte na relacjach podejście
  • Możliwość stosowania zintegrowanych metod terapeutycznych
  • Kompetencje w zakresie wspierania rozwoju osób w spektrum na różnych etapach życia
  • Umiejętność pracy z rodzinami osób w spektrum w ujęciu relacyjnym
  • Narzędzia do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych
  • Kompetencje w zakresie inkluzji społeczno-zawodowej

 

Studia stanowią kompleksowe, praktyczne i teoretyczne wprowadzenie w świat podejścia relacyjnego, oferując uczestnikom narzędzia i wiedzę niezbędne do profesjonalnego, empatycznego i podmiotowego wspierania osób w spektrum autyzmu.

Dla kogo?

Studia są skierowane do:

  • Psychologów
  • Terapeutów
  • Pedagogów
  • Pedagogów specjalnych
  • Terapeutów zajęciowych
  • Nauczycieli
  • Wychowawców
  • Specjalistów pracujących z osobami w spektrum autyzmu

 

Kierunek jest dedykowany osobom, które:

  • Chcą pogłębić swoją wiedzę o najnowszych podejściach terapeutycznych
  • Poszukują kompleksowego modelu pracy z osobami w spektrum

Chcą pracować na relacji, podmiotowo, opierając się na społecznym modelu rozumienia niepełnosprawności i neuroróżnorodności

Program kształcenia

Program studiów obejmuje:

- Wstęp do podejścia opartego na relacjach (historia, przegląd metod, badania) 
- Rozwój w spektrum autyzmu perspektywa relacyjna 

- Relacja w spektrum- nawiązywanie kontaktu i tworzenie więzi

- Komunikacja z osobą w spektrum oraz alternatywne formy i wspomagające narzędzia

- Współpraca z rodziną dziecka w spektrum podejściu relacyjnym

- Wstęp do metody Growth Through Play System Rozwój przez System Zabawy

- Trening Umiejętności Społecznych TUS w perspektywie relacyjnej oparty na zabawie

- Zachowania ,,trudne” u osób w spektrum autyzmu w ujęciu relacyjnym

- Samoregulacja i wspieranie procesów integracji sensorycznej

- Budowanie relacji w środowisku szkolnym i przedszkolnym

- Zabawa jako podstawa wspierania rozwoju dziecka w spektrum

- Inkluzja społeczno - zawodowa osób w spektrum autyzmu

- Innowacyjne metody rehabilitacji społeczno-zawodowej - wolontariat jako forma aktywizacji

- Współczesne technologie a relacyjne wsparcie dziecka z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu

- Samoopieka specjalisty pracującego w podejściu rozwojowym

- Odporność psychiczna w profesji wspierającej.

 

Studia Podyplomowe kończą się egzaminem końcowym przeprowadzonym stacjonarnie w AHE w Łodzi.

Czas trwania

2 semestry

184 godziny dydaktyczne

 

Opiekun merytoryczny
Obraz
mgr Małgorzata Michaluk

Mgr Małgorzata Michaluk
mgr pedagogiki specjalnej, terapeutka pedagogiczna, oligofrenopedagożka

Ukończyła studia l stopnia na kierunku Filozofia (UŁ), oraz II stopnia na kierunku Pedagogika Specjalna spec. terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna (UP Kraków) oraz studia podyplomowe na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (APS), a także studia podyplomowe na kierunku life coaching (Collegium Civitas). Praktyk metody Growth Through Play System – wspierania rozwoju umiejętności społeczno-komunikacyjnych osób z autyzmem w nurcie relacyjnym, rozwojowym. Absolwentka kursu trenera umiejętności społecznych.  Od początku swojej pracy pracuje w podejściu rozwojowym, opartym na relacjach i zabawie.

Uczestniczyła w licznych szkoleniach dotyczących wspierania osób w spektrum autyzmu, między innymi I stopień integracji sensorycznej, I i II stopień metody HANDLE, Makaton, Ruch rozwijający wg. Weroniki Sherborne. Ukończyła “Trauma and Resilience master training” uzyskując tytuł master trenera (The Comunity Stress Prevention Center Izrael i APS w Warszawie) Absolwentka szkoleń I i II stopnia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz wielu szkoleń specjalistycznych w tym podejściu.

Od 2019 roku we współpracy z Fundacją Zrozumieć Autyzm facylituje projekty międzynarodowe dla profesjonalistów w ramach Erasmus + dotyczące wspierania osób w spektrum autyzmu, tworzenia przyjaznego różnorodności środowiska pracy, inkluzji społeczno-zawodowej osób neuroróżnorodnych, odporności psychicznej i radzenia sobie ze stresem.

Kadra

mgr Anna Stojanoska                                                                                       

Mgr psychologii (specjalizacja psychologia kliniczna dzieci i młodzieży), pedagog specjalny (oligofrenopedagogika)Od 2011 członek Zarządu Fundacji Zrozumieć Autyzm; prezes Fundacji Holistyczne Wsparcie Rozwoju oraz Stowarzyszenia Centrum Wspierania Osób z Niepełnosprawnością Open Mind. Od wielu lat prowadzi praktykę psychologiczną w MałeWielkieSprawy oraz współtworzy projekt NeuRorozwojowe Wsparcie i Szkolenia. W swojej kilkunastoletniej praktyce pedagoga specjalnego oraz psychologa pracowała w szkołach specjalnych i integracyjnych i przedszkolach. Przez rok wspierała pracę schroniska dla nieletnich uchodźców na Cyprze. Wspiera placówki edukacyjne w zakresie współtworzenia przyjaznego środowiska dla uczniów z wyzwaniami. Jest certyfikowanym terapeutą metody INPP, terapii ręki, metody HANDLE I i II stopień oraz wielu innych. Ukończyła Studium Pomocy Psychologicznej i Socjoterapii.

mgr Iwona Wojtasik
Założyciel i prezes Fundacji Zrozumieć Autyzm, mgr edukacji artystycznej i oligofrenopedagog, coach, pracująca z dziećmi w spektrum autyzmu  i ich rodzicami od 20 lat. Specjalizuje się w podejściu rozwojowym opartym na relacjach, tzn. tych które podkreślają znaczenie relacji dorosły-dziecko nad realizacją zadań. Jedyny w Polsce Certyfikowany nauczyciel i trener metody Growth trough Play System. Absolwentka kursów Integracji Sensorycznej st. I, Terapia niedyrektywna dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami zachowania, MAKATON szkolenie podstawowe, Profil Rozwoju Człowieka wg. G. Domana oraz program organizacji neurologicznej, Profil Psychoedukacyjny E. Schoplera w Pracy z Dzieckiem o zaburzonym rozwoju.  Przeprowadził ponad  500  szkoleń, warsztatów i kursów. Certyfikowane szkolenia dla terapeutów, Szkolenia kadr pedagogicznych, warsztaty dla rodziców. Współpracowała z palcówkami edukacyjnymi i terapeutycznymi na terenie całej Polski w ramach poszerzania świadomości roli terapeuty w pracy z dziećmi i rodzicami. 

mgr Katarzyna Pabich
Ukończone kierunki studi
ów:

- Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, kierunek Psychologia zdrowia i kliniczna

- Uniwersytet Warszawski, Instytut Psychologii, kierunek Rehabilitacja dzieci z zaburzeniami rozwojowymi

- Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu, kierunek przygotowanie pedagogiczne

- Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu, kierunek oligofrenopedagogika

Od 10 lat pracuje z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Swoją pracę rozpoczęła od wolontariatu w Fundacji Jaś i Małgosia oraz Fundacji Zrozumieć Autyzm, w której przez pewien czas była członkiem zarządu. Obecnie pełni funkcję psychologa w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 128, Przedszkolu Kameleon oraz prowadzi własny gabinet, gdzie wspiera osoby z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu i ich rodziny. Jest również członkiem zespołów diagnostycznych. Od 7 lat prowadzi szkolenia w placówkach edukacyjnych z zakresu pracy z osobami z zaburzeniami nieprorozwojowymi, występuje również na konferencjach opowiadając o znaczeniu relacji w pracy terapeutycznej. Ukończyła trzy stopnie szkolenia metody Growth through Play System oraz Trzystopniowe Szkolenie Stosowanej Analizy Zachowania.

mgr Agnieszka Jawor

Wykładowca, Trener Szkoły Trenerów Meritum, Certyfikowany Trener Treningu Zastepowania Agresji i Kontroli Złości Amity, mediator sądowy, nauczyciel dyplomowany oligofrenopedagog, neurologopeda- terapia czaszkowo- żuchwowa metoda Crafta, terapia miofunkcjonalna, Terapeuta Integracji Sensorycznej II stopnia. GPS- Growth Through Play System (terapii dzieci z diagnozą autyzmu przez zabawę). Współzałożycielka Fundacji „Po stronie Dziecka”, oraz dyrektor pedagogiczny Autorskiej Specjalnej Szkoły Podstawowej „Układanka”, Terapeutycznego Przedszkola „Fistaszki”, Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i Centrum diagnozy i Terapii „Agaja” w Krakowie. W swojej 26 letniej pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi, łączy metody różnych systemów terapeutyczno-edukacyjnych. Dziesięć lat doświadczenia zawodowego zdobyła również jako pedagog specjalny w grupie integracyjnej w Samorządowym Przedszkolu Integracyjnym Nr 28 w Krakowie. Aktywni  wspiera Poradnię Polonijną i projekt „Latająca Poradnia”. Propagatorka Pedagogiki Planu Daltońskiego, inicjatorka i współtwórca licznych szkoleń oraz sześciu edycji Krakowskiej Konferencji Nauczyciele-Nauczycielom i Konferencji Dobra Terapia-Podaj Dalej. W 2003 roku Redaktorka działu: Notatnik Nauczyciela Wspomagającego w miesięczniku „Bliżej przedszkola”. Aktywnie współpracowała z PT ADHD w ramach akcji ADHD ŚWIAT TO ZA MAŁO. Współautorka następujących książek: „Jacy Jesteśmy — program do pracy w grupach integracyjnych”, „Opanować chaos- poradnik dla rodziców dzieci z ADHD”, „Sen Małego Czarodzieja — poradnik i książka pracy dla dzieci z zaburzeniami koncentracji i nie tylko”, „Przyjaciele Małego Czarodzieja — diagnoza i terapia dziecka z ADHD w grupach przedszkolnych” oraz „Mały Przewodnik po ADHD” ze „Specjalnym Kalendarzem ADHD 2011”. Specjalizuje się w temacie wpływu mikrobiomu jelitowego na zaburzenia żywienia u dzieci.

Mgr Marta Paczka

Terapeutka komunikacji alternatywnej i wspomagającej, specjalistka AAC, pedagog specjalny. Absolwentka Pedagogiki Specjalnej i Terapii Pedagogicznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Prowadzi terapię dzieci ze złożonymi trudnościami w komunikowaniu się. Diagnozuje potrzeby i możliwości komunikacyjne u osób ze złożoną wieloraką niepełnosprawnością, zespołami genetycznymi oraz autyzmem. W swojej pracy koncentruje się na budowaniu Indywidualnych Systemów Komunikacyjnych, które umożliwiają osobom niemówiącym komunikowanie się z otoczeniem. Wykorzystuje metody i narzędzia dobrane do potrzeb i możliwości użytkowników AAC (książki do komunikacji, tablety ze specjalistycznym oprogramowaniem, eyetracker).Głównym celem prowadzonej terapii jest wyposażenie dzieci w kompetencje i narzędzia, które pozwolą im na możliwie pełne komunikowanie się z rodzicami, rodziną i otoczeniem. Uważa, że komunikacja to relacja. Na co dzień pracuje w Szkole Specjalnej im. Brata Alojzego Kosiby w Wieliczce, gdzie prowadzi indywidualne oraz grupowe zajęcia Alternatywne Metody Komunikacji. Współzałożycielka Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci z Autyzmem „Zacisze”, członek Rady Fundacji Wspierania Osób z Niepełnosprawnością „Pamiętaj, że masz skrzydła”. Organizatorka i koordynatorka wielu projektów i wydarzeń dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomagającej.

mgr Mariusz Kołodziejski
Absolwent pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim (edukacja specjalna) oraz studiów podyplomowych na kier. terapia pedagogiczna (Wyższa Szkoła Kupiecka) oraz pedagogika tańca (Akademia Kujawsko-Pomorska). Terapeuta zajęciowy, arteterapeuta, instruktor tańca i rekreacji ruchowej. Od 2005 współpracuje ze Stowarzyszeniem Młodzieży i Osób z Problemami Psychicznymi, Ich Rodzin i Przyjaciół "Pomost", w którym pełni funkcję wiceprezesa oraz kierownika Regionalnego Centrum Wolontariatu "Centerko" i Dziennego Domu Pomocy dla Osób Starszych "Złota Jesień". Jest autorem ponad 100 projektów i programów zw. z wolontariatem, w tym jako formy aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (os. chorujące psychicznie, z niepełnosprawnościami, starsze, z uszk. wzroku i słuchu), nagradzanych ta terenie kraju za innowacyjne podejścia ("Aktywizacja osób chorujących psychicznie poprzez wolontariat"). Jest również autorem wielu publikacji z zakresu wolontariatu oraz lokalnych inicjatyw. Współpracował z różnymi podmiotami na terenie Łodzi, prowadząc warsztaty, szkolenia oraz działania animacyjne. 

mgr Małgorzata Michaluk

mgr pedagogiki specjalnej, terapeuta pedagogiczny, oligofrenopedagog

Ukończyła studia I stopnia na kierunku Filozofia (UŁ), II stopnia na kierunku Pedagogika Specjalna spec. terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna (UP Kraków) oraz studia podyplomowe na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (APS), a także studia podyplomowe na kierunki life coaching (Collegium Civitas). Praktyk metody Growth Through Play System – wspierania rozwoju umiejętności społeczno-komunikacyjnych osób z autyzmem w nurcie relacyjnym, rozwojowym. Absolwentka kursu trenera umiejętności społecznych. Od początku swojej pracy pracuje w podejściu rozwojowym, opartym na relacjach i zabawie.

Uczestniczyła w licznych szkoleniach dotyczących wspierania osób w spektrum autyzmu, między innymi I stopień integracji sensorycznej, I i II stopień podejścia HANDLE, Makaton, Ruch rozwijający wg. Weroniki Sherborne. Ukończyła “Trauma and Resilience master training” uzyskując tytuł master trenera (The Comunity Stress Prevention Center Izrael i APS w Warszawie) Absolwentka szkoleń I i II stopnia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz wielu szkoleń specjalistycznych w tym podejściu.

Od 2019 roku we współpracy z Fundacją Zrozumieć Autyzm facylituje projekty międzynarodowe dla profesjonalistów w ramach Erasmus + dotyczące wspierania osób w spektrum autyzmu, tworzenia przyjaznego różnorodności środowiska pracy, inkluzji społeczno-zawodowej osób neuroróżnorodnych, zmiany paradygmatu w pedagogice specjalnej, odporności psychicznej i radzenia sobie ze stresem.

Wymagane dokumenty
  • podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
  • oświadczenie o zgodności danych (dostępny w WPS po rejestracji)
  • umowa (dostępna w WPS po rejestracji)

Zobacz jak wygląda proces rekrutacji

Organizacja

Organizatorem studiów podyplomowych jest Centrum Kształcenia Podyplomowego AHE w Łodzi.

Egzamin końcowy odbędzie się stacjonarnie w siedzibie Uczelni w Łodzi.

Informacje dodatkowe

Rekrutacja na wszystkie kierunki w ofercie CKP prowadzona jest dwa razy w roku:

  • Rekrutacja na semestr zimowy - zapisy prowadzone w miesiącach czerwiec-wrzesień, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec października/początek listopada
  • Rekrutacja na semestr letni - zapisy prowadzone w miesiącach styczeń-luty, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec marca/początek kwietnia

 

FAQ
Oceń kierunek
4.7
Średnia ocena: 4.7 (Liczba ocen: 3)