Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Zasoby językowe młodych ludzi w Polsce są coraz uboższe. Skutkuje to tym, że uczniowie nie rozumieją już prostych słów - podkreślają dziennikarze Radia ZET. W tej sprawie dla rozgłośni wypowiedziała się dydaktyk kierunków „Zarządzanie oświatą” oraz „Profesjonalne tłumaczenia i korekty tłumaczeń” naszej uczelni. 

Jak bogate jest słownictwo młodzieży?

“Ideologia”, “peryferie”, “rebelia” - okazuje się, że te pozornie powszechne słowa stanowią zagadkę dla młodzieży. Pedagodzy w swojej codziennej pracy coraz częściej muszą rozpoczynać omawianie zagadnień od wyjaśniania wszystkich pojęć. Nierzadko tłumaczą też polskie wyrazy na język angielski, by podopieczni mogli zrozumieć o co chodzi...  

Temat zubożenia języka młodych Polaków na swojej antenie poruszyło Radio ZET, a prof. Joanna Satoła-Staśkowiak wystąpiła w roli eksperta, dzieląc się swoimi cennymi spostrzeżeniami.  

Członkini naszej kadry zwraca uwagę na dynamiczne zmiany w języku polskim, które zachodzą w szybkim tempie. Martwi ją malejąca potrzeba młodych ludzi do poszerzania swojego słownictwa oraz brak refleksji nad poprawnością językową, mimo łatwego dostępu do elektronicznych słowników. Zauważa również przyspieszone starzenie się młodzieżowych neologizmów, które szybko wychodzą z użycia, a także wpływ zapożyczeń, szczególnie z języka angielskiego, na strukturę języka. 

Zdaniem badaczki język polski może stracić niektóre charakterystyczne cechy, takie jak wołacz czy samogłoski nosowe, a zmiany w gramatyce i interpunkcji mogą prowadzić do uproszczeń. Obserwuje także coraz częstsze mieszanie języków w środowiskach wielokulturowych, co może skutkować powstawaniem nowych form językowych.

Prof. Satoła-Staśkowiak zwraca uwagę na wulgaryzację i potocyzację języka, co prowadzi do zanikania słów o neutralnym znaczeniu. Podkreśla jednak, że język polski nie zaniknie, choć będzie ewoluował w stronę prostszych struktur i większego nacechowania emocjonalnego. Wskazuje również na potrzebę dostosowania programów nauczania, kładąc nacisk na rozwijanie umiejętności wypowiedzi w języku oficjalnym, co może wpłynąć na zachowanie bogactwa językowego w przyszłości. 

Oceń artykuł
0
Brak ocen.

Materiały publikowane na stronie Centrum Kształcenia Podyplomowego mają charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porady zawodowe, edukacyjne ani prawne. Informacje przedstawione na stronie służą ogólnym celom edukacyjnym.
Wszelkie decyzje dotyczące kształcenia, kariery zawodowej lub kwestii prawnych powinny być podejmowane po konsultacji z odpowiednimi ekspertami, takimi jak doradcy zawodowi, prawnicy lub specjaliści w danej dziedzinie.
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, w ramach której działa CKP, nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje wynikające z zastosowania informacji dostępnych na stronie bez wcześniejszej konsultacji z odpowiednim specjalistą ds. kształcenia.

CKP - Centrum Kształcenia Podyplomowego