Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Przygotowanie pedagogiczne często bywa postrzegane jako fundament umożliwiający efektywne pełnienie roli nauczyciela w placówkach oświatowych i innych miejscach związanych ze szkolnictwem wyższym. Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób kształcenie specjalistyczne powiązane z praktyczną nauką zawodu przekłada się na faktyczną umiejętność pracy z uczniami o różnych potrzebach. Wiele zależy tu od właściwego zrozumienia, czym jest proces przygotowujący do wykonywania zawodu nauczyciela w zgodzie z przepisami prawa. Należy także zwrócić uwagę na to, że proces przygotowania nauczyciela do pracy podporządkowany jest dodatkowo znajomości rozmaitych ścieżek kształcenia, które zostały określone rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz rozporządzeniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Istotne jest przy tym, aby przygotowanie pedagogiczne odwoływało się do rzetelnych rozwiązań programowych i ujmowało kwestie związane z: teoretycznymi podstawami wychowania, zakresem komunikacji interpersonalnej, a także zakresem psychologii, co gwarantuje rzeczywiste nabycie wiedzy oraz umiejętności odpowiadających wyzwaniom rynku pracy. Warto sprawdzić, jak to wszystko wygląda w praktyce, by świadomie planować kolejne etapy edukacji i odkryć, co w największym stopniu decyduje o sukcesie zawodowym nauczycieli.

Do góry

Czym jest przygotowanie pedagogiczne?

Przygotowanie pedagogiczne bywa definiowane jako kompleksowy proces kształtowania umiejętności niezbędnych do nauczania przedmiotów w: szkole podstawowej, w placówkach oświatowych o profilu zawodowym czy w ramach szkolnictwa wyższego z dnia dzisiejszego, bazującego na rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Tego rodzaju przygotowanie przejawia charakter kwalifikacyjny, ponieważ pozwala na wykonywanie zawodu nauczyciela w oparciu o ustalenia programowe, wynikające z przepisów prawa, a także w zgodzie z rozporządzeniem Ministra Nauki. Nie wszyscy kandydaci przystępują do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu na tym samym etapie, lecz prymarne znaczenie ma tu posiadanie przygotowania pedagogicznego jako potwierdzenie spełnienia określonych warunków formalnych.

Wielu nauczycieli zaczyna swoją drogę w zakresie przygotowania pedagogicznego na poziomie jednolitych studiów magisterskich, gdzie program studiów uwzględnia opanowanie umiejętności z zakresu: dydaktyki szczegółowej, podstawy dydaktyki, kształcenia w formie wykładów i warsztatów praktycznych, a także rozmaitych modułów z zakresu: pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej bądź psychologii edukacji. W niektórych przypadkach mowa jest o konieczności pogłębienia wiedzy w aspekcie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, co wzbogaca umiejętności zawodowe i pozwala lepiej zrozumieć rolę nauczyciela w różnych kontekstach. Dla pewnej grupy osób nieodzowne może być kształcenie specjalistyczne obejmujące nauczania przedmiotów zawodowych, a także praktykę pedagogiczną, podczas której dochodzi do weryfikacji umiejętności przekazywania treści programowych i zarządzania grupą uczniów.

Nauka przygotowania pedagogicznego na studiach podyplomowych

Warto zwrócić uwagę na to, że sama definicja przygotowania pedagogicznego odnosi się nie tylko do wiedzy teoretycznej, lecz także do kwestii aktywnej pracy z uczniami i rozwoju kompetencji w zakresie: komunikacji interpersonalnej, emisji głosu czy rozwijania samodzielnego przygotowania warsztatu zajęć. W tym kontekście studia podyplomowe uwzględniające przygotowanie pedagogiczne oferują program studiów, którego program jest zgodny z rozporządzeniem ministra i uwzględnia wymagania opisane w dokumencie: „Obwieszczenie Ministra Nauki z dnia 9 lutego 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela”, a także w aktach prawnych precyzujących standardy kształcenia w szkolnictwie wyższym. Duże znaczenie ma tu również zaznajomienie się z rozmaitymi dokumentami wydawanymi w związku z przebiegiem albo ukończeniem studiów, które gwarantują absolwentowi konkretny rodzaj uprawnień. Potwierdzeniem końcowego etapu kształcenia jest najczęściej świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

W trakcie kursów, zajęć i praktyk przyszły nauczyciel przedmiotu bądź osoba przygotowująca się do takiej roli poznaje podstawowe zasady pracy nauczyciela, w tym: aspekty psychologiczne niezbędne w procesie dydaktycznym, teoretyczne podstawy wychowania, kompetencje niezbędne do zarządzania sytuacjami trudnymi oraz doboru odpowiedniej metodyki. W efekcie ukończenia studiów podyplomowych i kształcenia w tej dziedzinie absolwent studiów podyplomowych zyskuje rynkowe kwalifikacje oraz zwiększa szanse na odnalezienie się w placówkach oświatowych. Duży nacisk kładzie się na to, by zdawać sobie sprawę z faktu, że realia szkolne ciągle się zmieniają, a odpowiednie zaplecze teoretyczno-praktyczne bywa nieodzowne dla adaptacji do potrzeb konkretnego środowiska wychowawczego.

Do góry

W jaki sposób przygotowanie pedagogiczne pomaga w trakcie wykonywania zawodu nauczyciela?

Przygotowanie pedagogiczne służy między innymi do wypracowania pewnego rodzaju elastyczności w podejściu do nauczania, by możliwa była profesjonalna odpowiedź na rozmaite wyzwania, jakie stawia współczesne szkolnictwo wyższe. Osoba, która przebyła proces kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, potrafi znacznie skuteczniej odnaleźć się w rzeczywistości placówek oświatowych, nie tylko na poziomie szkoły podstawowej, lecz również w kontekście przedmiotów zawodowych czy specjalistycznych form kształcenia. Wpływa na to opanowanie zagadnień z zakresu przygotowania pedagogicznego, obejmującego: wiedzę psychologiczną, kontekst komunikacji interpersonalnej i umiejętności prowadzenia zajęć zgodnie z podstawie programowej.

Przygotowanie pedagogiczne umożliwia pracę nauczyciela z uczniami na różnych etapach kształcenia

Różnorodność potencjalnych ról nauczyciela powoduje, że konieczne jest adekwatne przystosowanie do potrzeb konkretnych grup uczniów. Sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych ustawowo poświęca się sporo miejsca w rozporządzeniu Ministra Edukacji, w którym czytelnie wskazuje się, w jakich okolicznościach wolno prowadzić określone zajęcia. Dzięki temu charakter kwalifikacyjny przygotowania pedagogicznego przenosi się na umiejętność wiązania konkretnych metod dydaktycznych z praktyką edukacyjną. Można przez to z powodzeniem rozwijać umiejętności zawodowe w zakresie roli nauczyciela zorientowanego na potrzeby i zainteresowania ucznia, co oznacza, że najważniejsze staje się docieranie do wszystkich typów inteligencji oraz stylów uczenia się.

Przygotowanie pedagogiczne ułatwia także świadome wypełnianie obowiązków związanych z rynkiem pracy, w którym nauczyciel musi nierzadko udowodnić swoją: elastyczność, kreatywność i zdolność rozwijania kompetencji miękkich. Wychowywanie młodych ludzi w atmosferze zrozumienia i wzajemnego szacunku wymaga właściwego zaplecza teoretycznego, znajomości dydaktyki szczegółowej, a ponadto ugruntowanej metodologii postępowania. W szczególności w zawodzie nauczyciela przedmiotu zawodowego bądź specjalistycznych dziedzin w szkolnictwie wyższym liczy się umiejętność adaptacji do specyfiki odbiorców. Stąd duża rola studiów podyplomowych, które pozwalają rozwijać umiejętności niezbędne w prowadzeniu zajęć praktycznych i teoretycznych. Właściwe przygotowanie pedagogiczne wspomaga również prowadzenie warsztatów, projektów czy spotkań o charakterze interdyscyplinarnym.

Jakie zalety posiada dobrze opracowane przygotowanie pedagogiczne?

Dobrze jest pamiętać, że punkt widzenia nauczyciela, który poznał szeroki wachlarz podejść pedagogicznych, jest zupełnie inny niż perspektywa osoby nieposiadającej przygotowania psychologiczno-pedagogicznego. Dodatkowo liczy się umiejętność odnalezienia się w rozmaitych kontekstach edukacyjnych, tak aby efekty uczenia były jak najlepsze.

Dobrze opracowane przygotowanie pedagogiczne posiada następujące zalety:

  • elastyczne działanie – umożliwia nauczycielowi dostosowanie narzędzi dydaktycznych do zróżnicowanych potrzeb słuchaczy, niezależnie od tego, czy pracuje w szkole podstawowej, czy też w ramach placówek oświatowych o innym profilu,

  • głębokie rozumienie psychologii – zapewnia swobodne korzystanie z wiedzy o procesach poznawczych i emocjonalnych, co ułatwia motywowanie uczniów,

  • interdyscyplinarne myślenie – wspiera łączenie różnych obszarów wiedzy, prowadzące do tworzenia wartościowych projektów oraz atrakcyjnych programów kształcenia,

  • kompleksowa znajomość przepisów – obejmuje świadomość regulacji prawnych, obejmujących np. rozporządzenie Ministra Nauki, czy w sprawie dokumentów wydawanych w związku z ukończeniem studiów podyplomowych,

  • metodyka z uwzględnieniem praktyki – uwzględnia praktykę pedagogiczną w realnych warunkach, co pozwala nauczycielowi lepiej reagować na konkretne wyzwania związane z zachowaniem uczniów,

  • mistrzowska emisja głosu – kształtuje umiejętność mówienia w sposób zrozumiały i donośny, co jest nieodzowne podczas dłuższych wypowiedzi, a także prowadzenia dyskusji grupowych,

  • nabycie wiedzy w zakresie komunikacji interpersonalnej – umożliwia sprawną interakcję z: uczniami, rodzicami oraz innymi nauczycielami, co pozytywnie wpływa na atmosferę w szkole,

  • odpowiedni dobór pomocy dydaktycznych – pozwala łączyć teorię z praktyką, aby równocześnie rozwijać zainteresowania młodzieży,

  • rozumienie roli nauczyciela – sprzyja świadomemu wypełnianiu obowiązków, uwzględniając aspekt wychowawczy i społeczny pracy nauczyciela,

  • uwzględnianie podstawy programowej – wspomaga tworzenie zgodnych z wytycznymi narzędzi dydaktycznych, które pozwalają na efektywną realizację celów studiów.

Dzięki takiemu przeglądowi korzyści związanych z przygotowaniem pedagogicznym można lepiej zrozumieć, dlaczego jest ono tak cenione we wszystkich obszarach oświaty. Dodatkowo ujawnia się, jak duże znaczenie mają studia podyplomowe przygotowanie pedagogiczne w kształtowaniu kompleksowych kompetencji niezbędnych do codziennej pracy z uczniami.

Do góry

Czy tylko studia podyplomowe umożliwiają podjęcie przygotowania pedagogicznego?

Studia podyplomowe bywają najpowszechniejszym sposobem uzyskania przygotowania pedagogicznego. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyna droga prowadząca do posiadania opisywanych umiejętności. Wiele osób decyduje się na realizację tych komponentów podczas jednolitych studiów magisterskich, zdobywając niezbędne umiejętności zawodowe i praktyczną znajomość zasad pracy nauczyciela już w trakcie kształcenia kierunkowego.

Ważne jest przy tym, aby wybrać takie rozwiązanie, które w pełni zaspokoi wymogi kształcenia specjalistycznego i pozwoli na przyswojenie najistotniejszych treści z zakresu: pedagogiki, psychologii, dydaktyki szczegółowej, a nawet elementów komunikacji interpersonalnej. Odpowiednie instytucje dbają bowiem o to, by program studiów oferował absolwentom szeroki wachlarz ścieżek dalszego rozwoju. Niekiedy dochodzi do sytuacji, w której kandydat na nauczyciela wybiera kursy dokształcające albo warsztaty w roli uzupełnienia swojej wiedzy.

W przypadku osób z dyplomem zdobytym w innej dziedzinie niż pedagogika bądź przy braku wystarczającej liczby godzin dydaktycznych, często wymaga się dodatkowego uzupełnienia z zakresu przygotowania pedagogicznego, tak aby pracodawca miał pewność, że pracownik jest gotów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia zajęć w zgodzie z przepisami prawa. Istotną rolę odgrywa tu potwierdzenie, że dana osoba spełnia warunki określone w standardzie, a także w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych do nauczania przedmiotów na danym szczeblu edukacji.

W jaki sposób zdobyć przygotowanie pedagogiczne wówczas, gdy już podejmujemy pracę?

Rozwiązaniem stosunkowo często spotykanym w praktyce jest również indywidualne rozplanowanie studiów podyplomowych i kształcenia dodatkowego, co pozwala szybko reagować na zmiany w programach nauczania czy rozwijanie się nowych specjalności w szkolnictwie. Warto podkreślić, że niektóre uczelnie gwarantują elastyczność oraz możliwość łączenia pracy w zawodzie z dalszym doskonaleniem umiejętności zawodowych, co stanowi duże ułatwienie i otwiera drogę do zdobycia certyfikatów potrzebnych w konkretnych placówkach oświatowych.

Do góry

Gdzie znajdę szczegółowe informacje w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela?

Sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela poświęca się znaczną uwagę we wszystkich dokumentach regulujących szkolnictwo wyższe, w tym w przepisach określonych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także przez rozporządzenie Ministra Edukacji. Dokumenty te wskazują, jakie moduły kształcenia specjalistycznego powinny zostać uwzględnione na etapie tworzenia planu zajęć w ramach poszczególnych kierunków.
Chodzi przede wszystkim o to, by w żadnym z programów nie zabrakło elementów istotnych z perspektywy pracy nauczyciela. Zaliczają się do nich: teoretyczne podstawy wychowania, umiejętności niezbędne do diagnozowania problemów uczniowskich, dydaktyki szczegółowej, a także kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej. Warto wspomnieć, że szczegółowe informacje w sprawie standardu kształcenia przygotowującego są często dostępne w formie wykładów bądź publikacji online na stronach internetowych uczelni. Można tam znaleźć opis tego, jakiego rodzaju zagadnienia będą poruszane, jakie są efekty uczenia i w jaki sposób studenci będą weryfikowani podczas egzaminów czy praktyk.

W celu posiadania najnowszych informacji w sprawie przygotowania pedagogicznego, na bieżąco śledź aktualne rozporządzenia

W związku z tym, że realia edukacyjne nieustannie się zmieniają, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego stara się aktualizować akty prawne i wytyczne, tak aby kadra pedagogiczna mogła swobodnie adaptować się do nowych wyzwań. Powstają też liczne poradniki i publikacje naukowe, w których program studiów zostaje opisany w kontekście roli nauczyciela w zmieniającym się społeczeństwie. Niektóre wytyczne można odnaleźć w opracowaniach wydawanych przez podmioty rządowe oraz publiczne biblioteki, co ułatwia kandydatom na nauczycieli zapoznanie się z koniecznymi wymogami formalnymi.

Do góry

Gdzie znajdę szczegółówe informacje w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli?

Sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli dedykowane są osobne fragmenty rozporządzeń i ustaw, w których precyzuje się, kto może uzyskać uprawnienia do prowadzenia konkretnych przedmiotów, w jakich warunkach i w jakim wymiarze godzinowym. Bardzo często tego typu dokumenty są publikowane w „Dzienniku Ustaw”, a odpowiednie zapisy podlegają regularnym modyfikacjom w odpowiedzi na zmiany w systemie edukacji i rosnące oczekiwania społeczne wobec funkcji edukacyjnej.

Dla przykładu, w rozporządzeniach doprecyzowuje się, jakie warunki muszą spełniać osoby chcące uczyć w szkole podstawowej, a także czy w ich przypadku wystarczy świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, czy też konieczny będzie tytuł zawodowy na poziomie co najmniej pierwszego stopnia w danej specjalności. Ważne miejsce zajmuje tu także weryfikacja, czy nauczyciel dysponuje kwalifikacjami w dziedzinie pracy z uczniami niepełnosprawnymi bądź z osobami o specyficznych potrzebach rozwojowych.

Rozporządzenia mówią także o warunkach kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi

W kontekście sprawy szczegółowych kwalifikacji wymaganych bywa mowa również o warunkach, jakie musi spełnić absolwent studiów podyplomowych, by móc prowadzić zajęcia w zakresie pedagogiki specjalnej. Nieodzowne są tu zagadnienia z obszaru roli nauczyciela w pracy z dziećmi z dysfunkcjami: wzrokowymi, słuchowymi, zaburzeniami ruchowymi bądź z zaburzeniami emocjonalnymi. Osoby przygotowujące się do nauczania tego rodzaju grup muszą wykazać się umiejętnościami w dopasowywaniu materiałów edukacyjnych, prowadzenia zajęć praktycznych i teoretycznych, a także w ocenie postępów uczniów.

Aktualnie funkcjonujące przepisy umożliwiają również interpretację tego, w jaki sposób można przyspieszyć proces nabywania kwalifikacji, jeśli ktoś staje przed koniecznością szybkiego uzupełnienia kompetencji. Występują przypadki, gdy rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w danej dziedzinie zachęca do tworzenia przyspieszonych ścieżek kształcenia. Istnieje też szeroki dostęp do wymiany informacji między uczelniami, co ułatwia przenoszenie osiągnięć akademickich i kontynuację procesu przygotowania pedagogicznego.

Do góry
Oceń artykuł
0
Brak ocen.

Materiały publikowane na stronie Centrum Kształcenia Podyplomowego mają charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porady zawodowe, edukacyjne ani prawne. Informacje przedstawione na stronie służą ogólnym celom edukacyjnym.
Wszelkie decyzje dotyczące kształcenia, kariery zawodowej lub kwestii prawnych powinny być podejmowane po konsultacji z odpowiednimi ekspertami, takimi jak doradcy zawodowi, prawnicy lub specjaliści w danej dziedzinie.
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, w ramach której działa CKP, nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje wynikające z zastosowania informacji dostępnych na stronie bez wcześniejszej konsultacji z odpowiednim specjalistą ds. kształcenia.

CKP - Centrum Kształcenia Podyplomowego